Nauka języka polskiego z piosenek w polskiej szkole w Norwegii

Z ostatniej chwili

Przeczytaj również

Pogoda

Reklama

Nasze społeczności

Video

Reklama

My na Twitterze

Pomagamy

Nauka języka polskiego z piosenek w polskiej szkole w Norwegii
Posted by

Nauka języka polskiego z piosenek w polskiej szkole w Norwegii

Nowy projekt w naszej szkole – nauka języka polskiego z piosenek

 

Celem tego projektu jest , aby polska piosenka stała się inspiracją do nauki języka polskiego dla naszych dzieci. Piękne a zarazem proste teksty połączone z muzyką łatwo wpadają do ucha i uczą poprawnej ale i często skoplikowanej polszczny.

Od 14.11 rozpoczęliśmy w ramach zajęć polskiej szkoły projekt mający na celu naukę języka poprzez śpiewanie polskich piosenek. Każde zajęcia w polskiej szkole będziemy rozpoczynać od nauki polskiej piosenki. O 9:30 uczniowie polskiej szkoły spotykają się w klasie na I piętrze zajęcia potrwają ok. 20 min.
Niejednokrotne powtarzanie zapamiętanych słów w formie piosenki pozwoli uczniom zapamiętać i poszerzyć zasób słów bez większego wysiłku.

Nasze propozycje zimowych piosenek ( na listopad, grudzień, styczeń):
Anna Jurksztowicz: Zima lubi dzieci
De Su: Kto wie czy za rogiem
Czerwone Gitary: Jest taki dzień

Zachęcamy również państwa do ćwiczenia z dziećmi tekstu tych piosenek w domu.

Poniżej przedstawiamy Wam kilka powodów, dla których warto uczyć się języka (nie tylko polskiego) z piosenek.
1. Połączenie słów z rytmem muzyki sprawia, że lewa i prawa półkula mózgowa synchronizują się, co prowadzi do lepszego zapamiętania materiału.

2. Nauka poprzez śpiew jest bardzo skuteczna, ponieważ angażuje ucznia w aktywną naukę języka (samo słuchanie piosenki bez śpiewania nie jest tak skuteczne jak połączenie go z aktywnym śpiewem)

3. Dzięki śpiewaniu ćwiczymy nie tylko poprawną wymowę danego języka, ale także uczymy się mówić i zwalczamy ewentualną barierę językową.

4. Dzięki częstym powtórkom, materiał (słowa piosenki) jest lepiej utrwalony i zapamiętany.

5. Nauka z piosenek jest przyjemna i bezstresowa, ponieważ towarzyszy jej miła dla ucha muzyka. Co więcej, gdy jesteśmy zrelaksowani, nasz mózg lepiej i więcej zapamiętuje.

Jak uczyć się języka obcego z piosenek?

1. Wybrać swoją ulubioną piosenkę, odtworzyć ją i wsłuchać się w jej rytm i słowa.
2. Odtworzyć piosenkę jeszcze raz i śledzić w tekście piosenki śpiewane przez wykonawcę słowa.
4. Odtworzyć piosenkę i śpiewać wraz z wykonawcą na glos lub po cichu. Ważne jest jednak, aby śpiewać, ponieważ aktywna nauka przynosi o wiele lepsze efekty, niż bierne słuchanie.
5. Robić powyższe jak najczęściej i urozmaicać sobie naukę różnorodnymi, lubianymi przez nas piosenkami.

Naukowo o piosenkach

Chociaż nauczyciele od dawna intuicyjnie pracują z piosenkami, wielu badaczy interesowało się wpływem piosenek na przyswajanie wiedzy. Oto kilka koncepcji.
Steven Krashen(1982) założył że dla optymalnego uczenia się „filtr uczuciowy” ( affective filter) musi być słaby. Innymi słowy pozytywny stosunek uczącego się jest niezbędny. Jako jedno z najlepszych źródeł obniżających filtr uczuciowy Krashen podaje piosenki.
Saricoban i Metin(2000) odkryli że piosenki o słabym filtrze uczuciowym ( czyli lubiane przez słuchaczy w danej grupie odbiorczej) z powodzeniem rozwijają cztery obszary kompetencji językowych: czytanie, pisanie, słuchanie i mówienie.

Eken( 1996, str.46) stwierdza że piosenki mogą być używane:
do zaprezentowania tematu, słownictwa, gramatyki, itd.
do powtórzenia i utrwalenia tychże
do skupienia się na popularnych błędach językowych
jako zachęta do biernego i czynnego słuchania
do stymulacji dyskusji
do stymulacji kreatywności i wyobraźni
do stworzenia relaksujacej i przyjaznej atmosfery w klasie
do przełamania uczucia nudy

Lo i Li (1998) sugerują podobnie, pisząc że piosenki dostarczają wytchnienia od rutyny szkolnej, że uczenie poprzez piosenki stwarza bezpieczną atmosferę sprzyjajacą nauce. Podobnie wypowiedzi znajdują się w pracach innych autorów (Adamowski, 1997; Bechtold, 1983; Domoney & Harris, 1993; Griffee, 1992; Guglielmino, 1986; Lems, 1984; Little, 1983; Monreal, 1982).
Piosenki to również szansa na rozwinięcie językowych nawyków. Gatbonton i Segalowitz (1988, p.473) definują automatyczność i nawykowość w nauce języków jako „cechę biegłości językowej czyli wiedzę o tym co powinno się w danej sytucji powiedzieć z jednoczesną płynność w wypowiedzi. Używanie piosenek znacząco wpływa na wyrobienie w uczniu takich nawyków. Jest to z pewnością o wiele milsza dla ucznia metoda niż tradycyjne powtarzanie materiału.

Anna Jurksztowicz: Zima lubi dzieci

Tekst piosenki:

1. Zaspy zaspały śnieg we śnie,
szybuja szyby w białe kwiatki.
Pan lud dziś blady ,pada śnieg,
to mroźne kwiatki gubią płatki.
Bieli nawiało dobry metr,
słońce ma wąsy pobielone.
Zimowe dzieci lubią biel,
to od niej uszy są czerwone.

REF: Zima lubi dzieci najbardziej na świecie,
dorośli mi mówią nie wierzę.
Dzieci roześmiane stawiają bałwana,
dorośli stawiają kołnierze. 4X

2.Zima zimuje w swoim śnie,
ciepło okryta puchem kołdry.
Zima naprawde lubi cie,
więc ty bądź czasem dla niej dobry.
Jadą kolędy w cichą noc,
gorąca nuta z okien płynie.
I w chłodnych ludziach taje śnieg,
tak ciepło bywa tylko w zimie.

REF:………………………..5X

De Su: Kto wie czy za rogiem

Tekst piosenki:

Bo kiedy miasto na święta się stroi
Niejeden z nas o przyszłość się boi
Niejeden z nas w marzenia ucieka
Wierząc, że spełnienie gdzieś czeka.

A kto wie, czy za rogiem
Nie stoją Anioł z Bogiem?
I warto mieć marzenia
Doczekać ich spełnienia.

Kto wie czy za rogiem
Nie stoją Anioł z Bogiem?
Nie obserwują zdarzeń,
I nie spełniają marzeń!!!
Kto wie?
Kto wie?

Niejeden z nas czasem robi jakiś błąd
Czasem się zdarza dwa razy pod rząd.
Ufa tym, co nie warci ufania,
Kocha tych, co nie warci kochania.

Ale kto wie, czy za rogiem
Nie stoją Anioł z Bogiem?
I warto mieć marzenia
Doczekać ich spełnienia.

Kto wie czy za rogiem
Nie stoją Anioł z Bogiem?
Nie obserwują zdarzeń,
I nie spełniają marzeń!!!
Kto wie?
Kto wie?

Jeśli zrobisz ten właściwy krok
Zanim znów upłynie życia rok
To wszystko będzie tak jak trzeba
Z udziałem lub bez udziału nieba.

A kto wie, czy za rogiem
Nie stoją Anioł z Bogiem?
I warto mieć marzenia
Doczekać ich spełnienia.

Kto wie czy za rogiem
Nie stoją Anioł z Bogiem?
Nie obserwują zdarzeń,
I nie spełniają marzeń?
Kto wie?
Kto wie?

Czerwone Gitary: Jest taki dzień

Tekst piosenki:

1. Jest taki dzień, bardzo ciepły choć grudniowy;
dzień, zwykły dzień, w którym gasną wszelkie spory.
Jest taki dzień, w którym radość wita wszystkich,
dzień, który już każdy z nas zna od kołyski.

Ref. Niebo – ziemi, niebu – ziemia,
wszyscy – wszystkim ślą życzenia,
drzewa – ptakom, ptaki – drzewom,
mgnienie wiatru – płatkom śniegu.

2. Jest taki dzień tylko jeden raz do roku.
Dzień, zwykły dzień, który liczy się od zmroku.
Jest taki dzień, gdy jesteśmy wszyscy razem.
Dzień, piękny dzień dziś nam rok go składa w darze.

Ref. Niebo – ziemi, niebu – ziemia,
wszyscy – wszystkim ślą życzenia,
a gdy wszyscy usną wreszcie,
noc igliwia zapach niesie

Źródło: Polska Społeczna Szkoła Sobotnia im. Janusza Korczaka (szkolapolska.com.pl)
Fot: freeimages.com

1 0 717 18 listopada, 2015 Edukacja, News Listopad 18, 2015

Dodaj komentarz

Reklama

Polecamy

Nasi fani na Facebooku

Przelicz waluty

Reklama

My na Pinterest

The crew of ORP on e...
Action anti-smog in...
Can you cut a tree w...
Responsibility for s...
Green production lin...
Natural Energy Fund...
How to increase safe...
Public holidays in D...
Public holidays in A...
Public holidays in G...
More Pins »

Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa do powielania, używania i publikacji zawartości strony internetowej http://www.WirtualnaNorwegia.pl lub jej części podlegają przepisom ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 04.02.1994 r. ( Dz. U. Nr 24, poz. 83 z późn. zm.). Wszystkie znaki towarowe zostały użyte tylko w celach informacyjnych i należą do ich właścicieli.