Rynek kosmetyków w Norwegii

Z ostatniej chwili

Przeczytaj również

No related posts were found

Pogoda

Reklama

Nasze społeczności

Video

Reklama

My na Twitterze

Pomagamy

Rynek kosmetyków w Norwegii
Posted by

Rynek kosmetyków w Norwegii

Rynek kosmetyków w Norwegii

Populacja Norwegii jest stosunkowo nieliczna, wg danych na dzień 1 października 2012 r. (ostatnie dostępne dane Norweskiego biura Statystycznego) wynosiła 5.038 mln mieszkańców. Odnosząc do liczby ludności np. Polski wynoszącej 38.5 mln mieszkańców, rynek norweski jest niewielki. Jednak biorąc pod uwagę dochody per capita (w cenach bieżących) osiągane przez mieszkańców tego kraju, wynoszące (555,202 NOK wg Norweskiego Biura Statystycznego) potencjał konsumpcji w Norwegii jest znaczący. Dla porównania warto wiedzieć, że wg danych publikowanych przez Bank Światowy (http://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.CD) PKB per capita (w cenach bieżących) w Norwegii wynosi 98,102 USD, podczas gdy dla Polski wartość ta wynosi 13,146 USD.

Wartość rynku kosmetyków mierzona wartością ich sprzedaży, wg ostatnich dostępnych danych tj za rok 2011 wyniosła 9.54 mld NOK, co oznaczało spadek o 0,5% w porównaniu do roku 2010. Prezentując powyższe dane odnosimy się do sprzedaży następujących grup towarowych (kosmetyków):

1. Do pielęgnacji skóry,
2. Przeciwsłoneczne
3. Do pielęgnacji włosów:
Szampony
Balsamy
Środki do stylizacji
Środki do barwienia
4. Kosmetyki kolorowe:
do pielęgnacji paznokci,
szminki, błyszczyki itp.,
do makijażu oczu,
do makijażu twarzy
5. Kosmetyki zapachowe (wody toaletowe, perfumy itp.)
6. Kosmetyki do higieny:
Kremy i wody, toniki itp. do golenia
Środki do depilacji
Pasty do zębów
Środki do higieny jamy ustnej,
Środki mycia i kąpieli (płyny, żele, mydła itp.)
Dezodoranty, środki przeciwpotowe,
Kosmetyki do pielęgnacji stóp
Kosmetyki dla niemowląt i dzieci

A.        Sprzedaż kosmetyków w poszczególnych grupach w latach 2007-2012 (w mln NOK)

2007 2008 2009 2010 2011 2012
1. Kosmetyki do pielęgnacji skóry 1 655 1 700 1 710 1 725 1 705 1 705
Kosmetyki do demakijażu i zmywania twarzy 465 490 495 520 515 520
Całkowita sprzedaż w grupie 2 120 2 190 2 205 2 245 2 220 2 225
Zmiana w stosunku do roku poprzedzającego % x 3,3 0,7 1,8 -1,1 0,2
2. Kosmetyki przeciwsłoneczne 355 320 400 390 335 365
Zmiana w stosunku do roku poprzedzającego % x -9,9 25 -2,5 -14,1 9
3. Do pielęgnacji włosów
Szampony 780 800 800 770 760 765
Balsamy 330 350 335 310 300 300
Środki do stylizacji 595 600 575 610 595 595
Środki do barwienia 510 530 515 525 515 540
Całkowita sprzedaż w grupie 2 215 2 280 2 225 2 215 2 170 2 200
Całkowita sprzedaż w grupie x 2,9 -2,4 -0,4 -2 1,4
4. Kosmetyki kolorowe
do pielęgnacji paznokci, 85 95 100 135 150 200
szminki, błyszczyki  itp., 410 430 390 405 420 425
do makijażu oczu, 635 675 740 775 800 790
do makijażu twarzy 435 460 465 480 490 515
Całkowita sprzedaż w grupie 1 565 1 660 1 695 1 795 1 860 1 930
Zmiana w stosunku do roku poprzedzającego % x 6,1 2,1 5,9 3,6 3,8
5.Kosmetyki zapachowe (wody toaletowe, perfumy itp.)
– dla kobiet 370 380 380 400 375 400
– dla mężczyzn 190 195 195 200 185 190
Całkowita sprzedaż w grupie 560 575 565 600 560 590
Zmiana w stosunku do roku poprzedzającego % x 2,7 -1,7 6,2 -6,7 5,4
6. Kosmetyki do  higieny
Kremy i wody, toniki itp. do golenia 105 110 110 115 115 120
Środki do depilacji 55 55 55 60 55 55
Pasty do zębów 370 385 410 425 435 460
Środki do higieny jamy ustnej 140 170 220 240 250 260
Środki do mycia i kąpieli (płyny, żele, mydła itp.) 695 705 755 770 785 820
Dezodoranty, środki przeciwpotowe 455 465 490 505 515 525
Kosmetyki do pielęgnacji stóp 65 70 70 75 75 75
Kosmetyki dla niemowląt i dzieci 145 145 150 150 160 165
Całkowita sprzedaż w grupie 2 030 2 105 2 260 2 340 2 390 2 480
Zmiana w stosunku do roku poprzedzającego % x 3,7 7,4 3,5 2,1 3,8
Całkowita sprzedaż wszystkich grup 8 845 9 130 9 350 9 585 9 535 9 790
Zmiana w stosunku do roku poprzedzającego % x 3,2 2,4 2,5 -0,5 2,7

B. Dystrybucja kosmetyków w Norwegii

Największym dystrybutorem kosmetyków w Norwegii jest wywodząca się ze Szwajcarii firma Valora (http://www.valoratrade.com/en/), działajaca na rynku Norwegii poprzez swoją spółkę – córkę Valora Trade Norway. Informacje o firmie dostępne są za pośrednictwem strony (http://www.valoratrade.com/en/unternehmen/profile/vtno/index.php).

Pozycję lidera Valora Trade Norway uzyskała po przejeciu w roku 2010 największego norweskiego dystrybutora kosmetyków firmy Engelschiøn Marwell Hauge AS (EMH). Udział VTN w rynku norweskim aktualnie przekracza 20%.

Kolejnymi znaczącymi firmami operującymi na rynku Norwegii są:

 

Lp. Firma/ Adres Telefon/Fax Strona w internecie[1] Dystrybucja
Produkcja
1 ACO HUD Norge AS T:+47 23 00 70 40 http://www.aconordic.com/ P
Nydalsveien 36 B F:+47 23 00 70 41
NO-0484 Oslo D
2 Amway Scandinavia T: +47 67 81 88 13 http://www.amway.com/ D
Sandviksveien 26, bygg C F: +47 67 81 88 11
NO-1363 Høvik
3 Elizabeth Arden Nordic T:+45 43 28 48 00 http://www.elizabetharden.com/ D
F: +45 43 28 48 02
Stationsparken 25
DK-2600 Glostrup,
Danmark
4 Beauty Care AS T: +4722 90 79 50 http://www.beauty-care.no/ D
Boks 78 F: +47 63 96 00 61
N-2081 Eidsvoll
5 BeautyKick AS T: +47 23 31 11 06 www.beautykick.no/ D
Storgaten 1 F: +47 23 31 11 01
0155 OSLO
6 Beiersdorf AS T: +47 22 90 79 50 http://www.beiersdorf.no/ P
Boks 16 Leirdal F: +47 22 32 55 03
1008 D
7 Bonaventura Sales AS T: +47 67 11 59 30 http://www.bonaventurasales.no/ D
Vollsvn. 13 H F: +47 67 11 59 31
1366 Lysaker
8 Boots Norge AS T: +47 23 25 07 00 http://www.boots.no/ P
Hoffsveien 70 C F: +47  23 25 07 01
Pb 413 Skøyen D
0213 OSLO
9 Colgate-Palmolive Norge AS T: +47 67 59 00 25 http://www.colgate.com/ P
Boks 196 F: +47 67 59 18 64
1325 Lysaker D
10 Cosmedic AS T: +47 24 11 29 00 http://www.cosmedic.no/ P
Kirkeveien 7B
0260  OSLO D
11 DermaBeauty AS T: +47 66 77 55 00 http://www.sensai-cosmetics.com/ D
Billingstadsletta 83
1396 Billingstad
12 Engelschiøn Marwell Hauge AS T: +47  22 13 26 00 http://www.emh.no/ D
Boks 93 Lilleaker F: +47 22 13 26 01
0216 Oslo
13 Estée Lauder Cosmetics AS T: +45 36 39 44 00 http://www.esteelauder.com/ P
Industriholmen 51 F: +45 36 39 44 99
DK-2650 Hvidovre, D
Danmark
14 Johnson & Johnson Consumer Nordic T: +47 24 12 65 00 http://www.jnj.com/ P
Postboks 144
1325 Lysaker D

Znaczna część kosmetyków, podobnie jak i w wielu innych krajach, sprzedawana jest za pośrednictwem sieci aptecznych. Da najważniejszych z nich należą:

NMD AS (Vitusapotek/Ditt Apotek) i
Apokjeden AS (Apotek1)
Boots Apotek

Wg informacji pochodzącej z Norweskiego Stowarzyszenia Aptek blisko 26 % wartości ich sprzedaży stanowią tzw. „other products”, w tym i kosmetyki.

C. Eksport kosmetyków z Polski do Norwegii w latach 2011-2013

 

 2011 [EUR]  2012 [EUR] 2013*  [EUR]
Perfumy i wody toaletowe 229 444 326 304 216 943
Preparaty do upiększania i makijażu oraz preparaty do pielęgnacji skóry (z wyjątkiem leków), włącznie z preparatami do opalania, manicure i pedicure 1 008 497 951 307 1 134 121
Preparaty do włosów 1 416 494 2 266 657 2 061 401
Preparaty do higieny zębów lub jamy ustnej, włącznie z pastami proszkami do przytwierdzania protez, nici dentystyczne do czyszczenia między zębowego w jednostkowych opakowaniach do sprzedaży detalicznej 14 458 6 616 5 342
Preparaty do kąpieli, depilatory i pozostałe preparaty perfumeryjne, kosmetyczne lub toaletowe, gotowe dezodoranty do pomieszczeń 280 469 341 615 358 594
Mydło, organiczne produkty i preparaty powierzchniowo czynne,  stosowane jako mydło, w postaci prętów, kawałków lub innych ukształtowanych formach 973 561 1 111 137 1 063 140
 Razem: 3 922 923 5 003 636 4 839 541
Zmiana w stosunku do roku poprzedzającego % 26,9 27,5 -3,3

D. Warunki eksportu, norweskie wymogi formalno-ceryfikacyjne dla wyrobów kosmetycznych eksportowanych do Norwegii.

Kosmetyki jako grupa towarowa objęte są umową pomiędzy Norwegią i Unią Europejską o utworzeniu Europejskim Obszarze Gospodarczym i zaliczone do kategorii towarów, których eksport do Norwegii zwolnionych z opłat celnych (strona Norweskiego Urzędu Celnego: http://www.toll.no/templates_TAD/Tolltariffen/StartPage.aspx?id=222109&epslanguage=EN).

Wymogi formalno-ceryfikacyjne dla wyrobów kosmetycznych eksportowanych do Norwegii dostępne są w Internecie na stronie:

http://www.mattilsynet.no/om_mattilsynet/gjeldende_regelverk/veiledere/veileder_til_kosmetikkregelverket-4/BINARY/Veileder%20til%20kosmetikkregelverket

Uwaga: strona ta dostępna jest jedynie w języku norweskim, w związku z czym, może znaleźć zastosowanie sugestia przedstawiona w przypisie 1 na stronie nr 3.

E. Branżowe imprezy targowo wystawiennicze w Norwegii obejmują w zasadzie jedna imprezę organizowaną w cyklu dwuletnim. Są to targi „Health & Beauty”, których kolejna edycja odbędzie się w roku 2014 (7-9 lutego). Informacje o imprezie, także w języku angielskim dostępne są w Internecie pod adresem: http://www.health-beauty.no/

F. W internecie dostępne są odpłatnie raporty dotyczące branży kosmetycznej w Norwegi:

Colour Cosmetics in Norway (http://www.euromonitor.com/colour-cosmetics-in-norway/report),
Health and Beauty Specialist Retailers in Norway (http://www.euromonitor.com/health-and-beauty-specialist-retailers-in-norway/report

[1] W przypadku strony prowadzonej wyłącznie w j. norweskim można skorzystać z translatorów, np. Google, ale w opcji przekładu na język angielski (przekład na język polski jest zdecydowanie mniej dokładny).

WPHI nie ponosi odpowiedzialności za skutki powyższego działania.

 

Źródło: materiały pochodzą ze strony oslo.trade.gov.pl
Fot: freeimages.com

7 0 2079 05 kwietnia, 2016 Ciekawostki, News Kwiecień 5, 2016

Dodaj komentarz

Reklama

Polecamy

Nasi fani na Facebooku

Przelicz waluty

Reklama

My na Pinterest

The crew of ORP on e...
Action anti-smog in...
Can you cut a tree w...
Responsibility for s...
Green production lin...
Natural Energy Fund...
How to increase safe...
Public holidays in D...
Public holidays in A...
Public holidays in G...
More Pins »

Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa do powielania, używania i publikacji zawartości strony internetowej http://www.WirtualnaNorwegia.pl lub jej części podlegają przepisom ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 04.02.1994 r. ( Dz. U. Nr 24, poz. 83 z późn. zm.). Wszystkie znaki towarowe zostały użyte tylko w celach informacyjnych i należą do ich właścicieli.