Jacht Polonez odwiedzi Norwegię i inne kraje skandynawskie
Akcja “Polonez na Wodzie”, w ramach której w tym roku ten słynny jacht odwiedzi Norwegię, powstała by po blisko trzech dekadach wskrzesić jego misję służenia polskiej młodzieży i przywrócić go morskie szlaki. Ze względu na burzliwą historię “Polonez” przez ponad 20 lat niszczał w hangarze, a jego osprzęt sukcesywnie rozkradano.
Jacht zawita do portów Norwegii w ramach rejsów szkoleniowo-stażowych zlotu i regat żaglowców The Tall Ships Races 2015:
Alesund 14-18.07.2015
Alesund-Kristiansan (rejs towarzyski,jeszcze nie podano portów tego etapu, 4-5 postojów), 18-23.07
Kristiansand 24-28.07.2015
Będzie to rzadka możliwość zobaczenia jachtu z bliska, “dotknięcia” odrobiny chlubnej historii polskiego żeglarstwa oraz pokazania i zapoznania z nią zarówno rodaków mieszkających za granicą jak i innych mieszkańców Norwegii (strona internetowa projektu w jęz. polskim, jak i angielskim).
Ze względu na misję jaka przyświeca naszej akcji szczególnie zależy nam na zainteresowaniu “Polonezem” młodych ludzi, jednak jesteśmy przekonani, że obecność jachtu w portach będzie atrakcją dla wszystkich nie zależnie od wieku czy narodowości; tym bardziej, że towarzystwo spod polskiej bandery będzie zacne.
Swój udział w regatach The Tall Ships Races zapowiedziały m.in.: żaglowiec “Dar Młodzieży”, “Pogoria”, “Iskra ORP”, “Bonawentura” (jeden z najstarszych polskich drewnianych żaglowców) czy jachty s/y “Rzeszowiak” i s/y “Politechnika”.
O akcji
Akcja „Polonez na Wodzie” powstała by umożliwić studentom polskich uczeni wyższych wzięcie udziału w rejsach i międzynarodowych regatach The Tall Ships Races na słynnym polskim jachcie „Polonez”. Burzliwa historia jachtu uniemożliwiła przez ponad 20 lat jego wykorzystanie zgodnie z wyznaczoną mu misją. Po ponad dwóch dekadach na pokład odnowionego jachtu powrócili studenci, a za jego sterem po ponad trzydziestu latach zasiadł ponownie kpt. Krzysztof Baranowski. To on w latach siedemdziesiątych ubiegłego stulecia opłynął na Polonezie samotnie glob.
W sezonie 2014 Polonez wziął udział w międzynarodowym zlocie i regatach żaglowców TheTall Ships Races. Płynął w etapie Cruise-in-Company z Fredrikstad do Bergen oraz wyścigu z Bergen do Esbjerga w Danii, zajmując wysokie 5 miejsce w klasie C. Po powrocie do kraju kpt. Krzysztof Baranowski zasiadł za sterem Poloneza prowadząc go na start Bałtyckich Regat Samotników o Puchar Poloneza. Ponadto Polonez z młodzieżowymi załogami wypłynął w kilka rejsów stażowo-szkoleniowych po Bałtyku i Morzu Północnym. Sezon zakończył w Szczecinie, który od końca sierpnia jest jego portem macierzystym.
W ramach tegorocznej edycji planujemy start Poloneza w licznych międzynarodowych i krajowych imprezach żeglarskich. Weźmiemy udział w Baltic Tall Ships Regatta (STI) z Kłajpedy do Szczecina, odwiedzimy Göteborg na finał wyścigu Volvo Ocean Race
(21.06.2015) oraz dołączymy do załóg ścigających się w ramach zlotu i regat The Tall Ships Races 2015 (STI) z Belfastu w Irlandii Północnej przez Norwegię do duńskiego Aalborga. Imprezy STI skierowane są do młodzieży z całego świata. Załogi w większości muszą składać się z osób w wieku od 16 do 25 lat. To wspaniałe święto żeglarstwa, które skupia i integruje młodych żeglarzy z całego świata.
Następnie Polonez popłynie do Świnoujścia na regaty Baltic Polonez Cup (nazwane na cześć tegoż jachtu), a kapitan Krzysztof Baranowski ponownie zawita na jego pokładzie.
EDYCJA 2014
01.07 – 05.10.2014
12 ZAŁÓG
24 PORTY
PRZEKAZANIE FLAGI WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO
PRZEZ MARSZAŁKA OLGIERDA GEBLEWICZA
UDZIAŁ W THE TALL SHIPS RACES 2014
– ETAP CRUISE-IN-COMPANY(FREDRIKSTAD-BERGEN)
– WYSCIG II (BERGEN-ESBJERG – 5 MIEJSCE KL.C)
KAPTIAN KRZYSZTOF BARANOWSKI NA POKLADZIE POLONEZA W
BAŁTYCKICH REGATACH SAMOTNIKÓW O PUCHAR POLONEZA
POLONEZ NA WODZIE PRZY CHOPINIE
– KONCERT CHOPINOWSKI Z OKAZJI ZMIANY PORTU MACIERZYSTEGO
POLONEZA PONOWNIE NA SZCZECIN
– PRZEKAZANIE FLAGI SZCZECINA PRZEZ ZASTĘPCĘ PREZYDENTA MIASTA –
KRZYSZTOFA SOSKE
EDYCJA 2014
01.07 – 05.10.2014
PARTNERZY I PATRONI AKCJI:
PARLAMENT STUDENTOW RP
FUNDACJA UNIVERSITATIS VARSOVIENSIS
WŁODARZEWSKA S.A.
ECOCAR
TNT
SAILPORTAL.PL
DLASTUDENTA.PL
WSPÓŁPRACA:
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJ. ZACHODNIOPOMORSKIEGO
URZĄD MIASTA SZCZECIN
CENTRUM ŻEGLARSKIE SZCZECIN
YACHT KLUB POLSKI SZCZECIN
3 OCEANS (STS FRYDERYK CHOPIN)
EDYCJA 2015
23.05 – 15.08.2015
ponad 4200 mil morskich
9 krajów (m.in. Dania, Szwecja, Norwegia, Niemcy, Wlk. Brytania)
9 rejsów
26 portów (m.in. Kopenhaga, Inverness, Stavanger, Belfast)
rejsy szkoleniowo-stażowe (Morze Północne, Bałtyk)
Baltic Tall Ships Regatta 2015 (Kłajpeda-Szczecin)
finał Volvo Ocean Race 2014-15 (Göteborg)
The Tall Ships Races 2015 (Belfast – Aalborg)
XVI Baltic Polonez Cup 2015 (Świnoujście)
Kapitan Krzysztof Baranowski na pokładzie Poloneza w Regatach o Puchar Poloneza
OPIS PROJEKTU
Akcja „Polonez na Wodzie” powstała by umożliwić studentom polskich uczeni wyższych wzięcie udziału w rejsach i międzynarodowych regatach The Tall Ships Races na słynnym polskim jachcie „Polonez”. Burzliwa historia jachtu uniemożliwiła przez ponad 20 lat jego wykorzystanie zgodnie z wyznaczoną mu misją. Po ponad dwóch dekadach na pokład odnowionego jachtu powracają studenci, a za sterem po ponad trzydziestu latach zasiadł ponownie kpt. Krzysztof Baranowski. To on na pokładzie „Poloneza” w 1972. i 1973. roku opłynął glob wokół 5 przylądków (w tym osławionego Hornu) trudniejszą trasą przez obszar częstych sztormów i dużego zafalowania wokół Antarktydy. Był pierwszym Polakiem, któremu się to udało a drugim w historii, który samotnie opłynął Ziemię.
Od czerwca do sierpnia 2014 roku „Polonez” z polskimi studentami na pokładzie wypłynął w rejsy wzdłuż polskiego wybrzeża, a później w pięciu etapach wziął udział w regatach The Tall Ships Races 2014 (etap Cruise-in-Company i 2gi Wyścig) odbywających się w Norwegii i Danii. Po powrocie jachtu do Świnoujścia za jego sterem stanął kpt. Krzysztof Baranowski prowadząc jacht w Polonez Cup – Bałtyckich Regatach Samotników o Puchar Poloneza [tegoż właśnie!] i Załóg Dwuosobowych.
Od zeszłego sezonu kpt. Baranowski jest ambasadorem imprezy i był honorowym gościem XV edycji regat.
Zwieńczeniem ubiegłorocznej edycji akcji była impreza “Polonez na Wodzie”, w ramach której jacht Polonez i żaglowiec Fryderyk Chopin spotkały się na Wałach Chrobrego w Szczecinie. Uroczyście odsłonięto nową nazwę portu macierzystego Poloneza, który powrócił na stałe do Szczecina. W ramach uroczystości odbył się koncert Chopinowski w wykonaniu Zuzanny Całki oraz wspólne odtańczenie Poloneza przez załogę jachtu oraz międzynarodową załogę żaglowca Fryderyk Chopin, która
przypłynęła do Szczecina w ramach Baltic University Programme.
CELE PROJEKTU
1. Przywrócenie jachtowi „Polonez” funkcji, jaką wyznaczył mu jego pierwotny właściciel – kpt. Baranowski, czyli służenie jako jacht szkoleniowy dla polskich studentów.
2. Wdrażanie i upowszechnianie idei edukacji morskiej poprzez organizację rejsów, naukę nowych umiejętności (żeglarskich i nie tylko), naukę współpracy (praca w załodze), zarządzania zespołem i dążenie do osiągania wspólnych celów.
3. Integracja studentów polskich ze studentami z Europy i całego świata w ramach międzynarodowych regat i zlotów żaglowców – The Tall Ship Races 2015, Baltic Tall Ships Regatta 2015 i imprez towarzyszących.
4. Wymiana międzykulturowa
– poznawanie obyczajów ludzi z całego świata,
– zapoznanie załóg zagranicznych z kulturą polską,
– praktyczna nauka języków obcych
5. Szerzenie polskiej kultury, wartości propagowanych w żeglarstwie morskim oraz osiągnięć polskiego żeglarstwa, ze szczególnym uwzględnieniem wokołoziemskiego rejsu „Poloneza” i dokonań kpt. Krzysztofa Baranowskiego.
6. Praktyczna nauka nt. ochrony środowiska i ekologii.
S/Y POLONEZ
Polonez został zbudowany na początku lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku w słynnej Morskiej Stoczni Jachtowej im. Leonida Teligi w Szczecinie. Nad realizacją projektu czuwał inicjator jego powstania i pierwszy kapitan – Krzysztof Baranowski. „Polonez” był budowany z myślą o Transatlantyckich Regatach Samotnych Żeglarzy OSTAR ’72. Ani konstruktorzy, ani budowniczy nie zdawali sobie sprawy, że kpt. Baranowski planuje opłynąć nim glob. Nadzorując osobiście budowę jachtu, miał możliwość wpływu na jego ostateczny kształt i zadbał, by jacht był wyjątkowo mocny i odporny na nawet najsilniejsze warunki.
Pomimo przewagi słabych wiatrów kpt. Baranowski w miesiąc pokonał trasę z brytyjskiego Plymouth do Newport w USA i został sklasyfikowany na 12 miejscu na 43 startujących. Dalej Polonez ruszył w podróż dookoła globu. 23 lutego 1973 roku kpt. Krzysztof Baranowskim sam na pokładzie Poloneza opłynął przylądek Horn stając się pierwszym Polakiem, któremu udał się ten wyczyn, a niespełna 2 miesiące później zamknął pętle wokół globu jako drugi Polak w historii. Po okrążeniu ziemi jacht przekazano Jacht Klubowi Wyższej Szkoły Morskiej (JK WSzM) w Szczecinie. Polonez służył studentom do końca lat 80-tych, kiedy zlikwidowano JK WSzM a jacht kupił znany polski biznesmen Lech Grobelny, znany z pierwszej afery parabankowej III RP. Ze względu na problemy nowego właściciela i długo trwający proces Polonez na ponad dwie dekady utknął w
hangarze w Szczecinie.
Na początku obecnego stulecia szczeciński żeglarz Bruno Salcewicz uratował Poloneza przed sprzedażą zagranicę. Wespół z Marcinem Marchajem – synem znanego teoretyka żeglarstwa – odkupili wrak jachtu oraz rozpoczęli poszukiwanie inwestora. Dzięki spółce Włodarzewska S.A., która sfinansowała naprawy, Polonez przeszedł kapitalny remont i przebudowę. W 2008 roku ponownie podniesiono na jachcie Polską Banderę w trakcie Dni Morza w Szczecinie. Później Polonez pływał z trudną młodzieżą w ramach Szczecińskiego Programu Edukacji Wodnej i Żeglarskiej. Przez ostatnie lata jacht rzadko wypływał w rejsy, a dostęp na jego pokład był ograniczony.
Dzięki zeszłorocznej, pierwszej edycji akcji Polonez na Wodzie jednostka została wyremontowana i ponownie wypłynęła z młodzieżą na szerokie wody Bałtyku oraz Morza Północnego.
RASS TOMASZ BIELIŃSKI
Firma założona w 2012 roku przez Tomasza Bielińskiego, doświadczonego żeglarza, zawodowego skippera, instruktora i kierownika obozów żeglarskich, wieloletniego organizatora rejsów, imprez i regat żeglarskich, który współpracuje ze znanymi i renomowanymi firmami zajmującymi się wydarzeniami żeglarskimi.
RASS prowadzi działalność turystyczną, ze szczególnym uwzględnieniem żeglarstwa i sportów wodnych, oferując klientom rejsy morskie i śródlądowe oraz wyjazdy i regaty żeglarskie. Firma uzyskała wpis do rejestru Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych Województwa Mazowieckiego. Działalność firmy RASS realizowana jest dzięki ofertom Ras Sailing – Pozytywne Wibracje Pokładu oraz Business Cruise.
Nasz Rejs sp z o.o.
Nasza Misja: Promowanie i rozwój żeglarstwa jako aktywnej formy wypoczynku i relaksu dla każdego – szczególnie na okolicznych akwenach Szczecina: Zalewu Szczecińskiego i Bałtyku.
Początki działalności sięgają 2005 roku. W 2009 roku została powołana Spółka z o.o. Nasz Rejs i pod tą nazwą funkcjonuje do dziś. Posiadamy doświadczenie w organizacji wydarzeń żeglarskich o charakterze promocyjnym i szkoleniowym. Podstawowym przedmiotem działalności jest organizacja rejsów szkoleniowych i rekreacyjnych, organizacja szkoleń i czartery jachtów. W kilkuletniej historii były to wielokrotne krótkie rekreacyjne rejsy jednodniowe po Jeziorze Dąbie poprzez kilkudniowe rejsy po Zalewie Szczecińskim po kilkutygodniowe rejsy po Bałtyku z wyprawą dookoła Bałtyku włącznie.
KONTAKT
Tomasz Bieliński
http://poloneznawodzie.pl
polonez@rassailing.pl
+48 502 072 593
ORGANIZATORZY
Ras Sailing (RASS Tomasz Bieliński)
Januszewo 45, 09-152 Naruszewo
http://rassailing.pl
+48 502 072 593
info@rassailing.pl
Nasz Rejs sp. z o.o.
ul. Kadłubka 42/70, 71-524 Szczecin
http://naszrejs.com
+48 608 042 753
biuro@naszrejs.com
PARTNERZY
Włodarzewska S.A. – armator s/y Polonez
al. KEN 93b, 02-777 Warszawa,
http://wlodarzewska.pl/
+48 22 335 07 52
info@wlodarzewska.pl