Strona główna » Norweski Narodowy Zespół Tańca Współczesnego w Polsce

Norweski Narodowy Zespół Tańca Współczesnego w Polsce

dodane przez: Tomasz G
Norweski-Narodowy-Zespol-Tanca-Wspolczesnego-w-Polsce

Carte Blanche i Munch w Krakowie

12 przedstawień, spotkania z artystami i pokazy filmowe wejdą w skład 3. Międzynarodowego Festiwalu Teatru Formy ‘MATERIA PRIMA’ (21-28 lutego), wspartego z funduszy norweskich. Festiwal pięknie wpisuje się w obchody Roku Polskiego Teatru 2015. Przeczytaj też o innych polskich teatrach – beneficjentach norweskich funduszy
MATERIA PRIMA

MATERIA PRIMA. 3. MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL TEATRU FORMY ‘BIEGUNY KULTURY’ to festiwal wsparty z funduszy norweskich dzięki współpracy Teatru Groteska z norweskim Carte Blanche. Jest on wspaniałą areną do szerokiej popularyzacji Teatru Formy. Teatr Formy bowiem to teatr totalny, łączący szeroki wachlarz sztuk: teatr maski, lalek, przedmiotów, cieni, nowy cyrk, teatr ruchu, tańca, teatr plastyczny, performance, a MATERIA PRIMA oferuje „wybuchową mieszankę” wszystkich tych gatunków i form.

MATERIA PRIMA to jedyny w Polsce i jeden z nielicznych w Europie festiwali, prezentujących najwybitniejsze dzieła twórców teatru plastycznego na świecie. Publiczność obejrzy starannie wyselekcjonowane spektakle w wykonaniu 12 teatrów: z Francji, Izraela, Niemiec, Norwegii, Rosji, Włoch i Polski, a także będzie mogła wziąć udział w licznych spotkaniach z artystami, pokazach filmów, konferencji i wystawie.

Carte Blanche

Z Norwegii po raz pierwszy do Polski przyjedzie zespół Carte Blanche -Norweski Narodowy Zespół Tańca Współczesnego z nowym spektaklem ‘Edvard’, który dopiero co, bo w styczniu br. miał swą prapremierę w Norwegii. Carte Blanche istnieje już ponad 25 lat i jest bez wątpienia jednym z najbardziej rozpoznawalnych teatrów tańca na świecie. W skład zespołu wchodzą tancerze różnych narodowości, których wyróżnia wyrazista sceniczna osobowość i opanowana do perfekcji technika ruchu.

Inspiracją do powstania przedstawienia ‘Edvard’ były życie i twórczość Edvarda Muncha: jego załamania nerwowe, uzależnienie od alkoholu i relacja pomiędzy dyscypliną twórczą a chorobą. Inscenizacja będzie pokazana dwukrotnie: 21 i 22 lutego. Po drugim spektaklu spotkanie z artystami.
2015 Rokiem Polskiego Teatru Publicznego

Rok 2015 został ustanowiony Rokiem Polskiego Teatru Publicznego w zw. z 250. rocznicą powstania Teatru Narodowego w Warszawie. Początki były w Warszawie, ale uroczysta inauguracja jubileuszu odbędzie się w dn. 12 lu­tego w ­Narodowym Starym Teatrze im. He­le­ny Mo­drze­jew­skiej w Krakowie (spe­cjal­ny, setny pokaz spek­ta­klu „Try­lo­gia” w re­ży­se­rii Jana Klaty).

Warto zaznaczyć, że Narodowy Stary Teatr im. He­le­ny Mo­drze­jew­skiej w Krakowie uzyskał wsparcie z funduszy norweskich na utworzenie w swych zabytkowych piwnicach nowoczesnego Muzeum Interaktywnego – Centrum Edukacji Teatralnej. Będzie to pierwsze w kraju muzeum o profilu teatralnym.
A oto inne teatry polskie, które uzyskały ostatnio środki norweskie w ramach programu „Konserwacja i rewitalizacja dziedzictwa kulturowego”:

– Kraków: Teatr im. Juliusza Słowackiego. Teatr ma zrealizować autorski program pt. ‘Lamus Teatralny’, bazujący na ponad stuletnim dziedzictwie Teatru oraz stworzyć ofertę kulturalno-edukacyjną poprzez kompleksową przebudowę zabytkowego budynku Teatru, zakup nowoczesnego wyposażenia i digitalizację zbiorów.

– Warszawa: Teatr Kwadrat im. Edwarda Dziewońskiego. Poprzez remont i adaptację pomieszczeń nieistniejącego już kina ‘Bajka’ w centrum stolicy, powstaną dwie nowe sale widowiskowe dla Teatru Kwadrat. Planuje się w nim nie tylko spektakle kameralne, koncerty i spektakle dla dzieci, ale unikatowe w Polsce spektakle obcojęzyczne.

– Warszawa: Międzynarodowe Centrum Kultury Nowy Teatr – Teatr Krzysztofa Warlikowskiego. Dzięki wsparciu z funduszy norweskich w wys. 19 mln zł, była baza MPO w sercu Starego Mokotowa zamieni się w nowoczesną salę teatralną dla 400 widzów, galerię, bibliotekę i księgarnię. W produkcjach Nowego Teatru mają brać udział artyści innych narodowości i mniejszości etnicznych, a podnoszona tematyka będzie dotyczyć wykluczeń. Spektakle będą symultanicznie tłumaczone na j. angielski i francuski.

Program
PROGRAM FESTIWALU

21.02.2015 Sobota

18:00 Anna Peschke Ogród Elzy (Niemcy); Teatr Groteska – Sala Kopułowa

20:30 Otwarcie Festiwalu

20:30 Carte Blanche. The Norwegian National Company of Contemporary Dance Edvard (Norwegia); Małopolski Ogród Sztuki

20:30 NoGravity Dance Company Boska Komedia: z Piekła do Nieba (Włochy); Nowohuckie Centrum Kultury
Spotkanie z artystami – po przedstawieniu

22.02.2015 Niedziela

18:00 Anna Peschke Ogród Elzy (Niemcy); Teatr Groteska – Sala Kopułowa

20:30 Carte Blanche. The Norwegian National Company of Contemporary Dance Edvard (Norwegia); Małopolski Ogród Sztuki
Spotkanie z artystami – po przedstawieniu

20:30 NoGravity Dance Company Boska Komedia: z Piekła do Nieba (Włochy); Nowohuckie Centrum Kultury

23.02.2015 Poniedziałek

9:00-17:00 Sesja naukowa: Teatr formy w twórczości Tadeusza Kantora, Józefa Szajny i Jerzego Grotowskiego, Teatr Groteska – Kawiarnia

18:00 Antje Töpfer & Florian Feisel Pandora frequenz (Częstotliwość Pandory) (Niemcy); Teatr Groteska – Sala Kopułowa

20:30 Teatr Groteska Przemiany (Polska); Teatr Groteska – Sala Teatralna

24.02.2015 Wtorek

18:00 Antje Töpfer & Florian Feisel Pandora frequenz (Częstotliwość Pandory) (Niemcy); Teatr Groteska – Sala Kopułowa

20:30 Teatr Groteska Przemiany (Polska); Teatr Groteska – Sala Teatralna

25.02.2015 Środa

18:00 Compagnie La Pendue Poli dégaine (Poliszynel) (Francja);Teatr Groteska – Sala Kopułowa

20:30 Compagnie L’Immédiat L’Immédiat (Tu i teraz) (Francja); Małopolski Ogród Sztuki
Spotkanie z artystami – po przedstawieniu

20:30 Caroline Finn Oni (Niemcy); Teatr Groteska – Sala Teatralna

26.02.2015 Czwartek

10:00–12:00 Konferencja i dyskusja: Teatr formy. Paradygmat – próba definicji; Teatr Groteska – Kawiarnia

18:00 Compagnie La Pendue Poli dégaine (Poliszynel) (Francja); Teatr Groteska – Sala Kopułowa

20:30 Compagnie L’Immédiat L’Immédiat (Tu i teraz) (Francja); Małopolski Ogród Sztuki

20:30 Caroline Finn Oni (Niemcy); Teatr Groteska – Sala Teatralna

27.02.2015 Piątek

18:00 Yaniv Shentser & Meirav Ben David Membrana (Izrael); Teatr Groteska – Sala Kopułowa

18:00 Compagnie 111 – Aurélien Bory Plan B. Aurélien Bory/Phil Soltanoff (Francja); Studio Telewizyjne S3 w Łęgu – Ośrodek Telewizji Kraków

20:30 Vologda Regional Puppet Theatre “Teremok” Carmen (Rosja); Teatr Groteska – Sala Teatralna

20:30 Compagnie Philippe Genty Nie zapomnij mnie (Francja); Teatr Ludowy
We współpracy z: HINT Acting & Theatre Department at Nord-Trøndelag University College (Norwegia)
Spotkanie z artystami – po przedstawieniu

28.02.2015 Sobota

18:00 Yaniv Shentser & Meirav Ben David Membrana (Izrael); Teatr Groteska – Sala Kopułowa

18:00 Compagnie 111 – Aurélien Bory Plan B. Aurélien Bory/Phil Soltanoff (Francja); Studio Telewizyjne S3 w Łęgu – Ośrodek Telewizji Kraków

20:30 Vologda Regional Puppet Theatre “Teremok” Carmen (Rosja); Teatr Groteska – Sala Teatralna

20:30 Compagnie Philippe Genty Nie zapomnij mnie (Francja); Teatr Ludowy
We współpracy z: HINT Acting & Theatre Department at Nord-Trøndelag University College (Norwegia)

WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE FESTIWALOWI

Wydarzenia towarzyszące Festiwalowi ukażą szerzej zagadnienia teatru formy w Polsce i na świecie. Zaczniemy od rodzimych tradycji, powołując się na twórczość Tadeusza Kantora, Józefa Szajny i Jerzego Grotowskiego, by na koniec oczami teoretyków i praktyków teatru przyjrzeć się, jak to zjawisko postrzegane jest na świecie.

SESJA NAUKOWA: Teatr formy w twórczości Tadeusza Kantora, Józefa Szajny i Jerzego Grotowskiego

23.02.2015 (poniedziałek) – Teatr Groteska – kawiarnia

W programie:
9:00 – 9:30 Otwarcie wystawy: Teatr formy w twórczości Tadeusza Kantora, Józefa Szajny i Jerzego Grotowskiego. Materia Mundi

Materia Mundi – materia świata jest koniecznym budulcem teatru. Prezentowane na wystawie zdjęcia ze spektakli Tadeusza Kantora, Józefa Szajny i Jerzego Grotowskiego oraz portrety reżyserów opatrzone zostały komentarzami z ich własnych wypowiedzi. Odwołują się one do kolejnych kręgów materii budującej świat: Salvator, Angelus, Humanus, Formo, Materia Prima i mają sygnalizować w jaki sposób wybitni polscy artyści teatru formy odwoływali się do wspólnej europejskiej wyobraźni.

Koncepcja wystawy: dr hab. Tadeusz Kornaś (Uniwersytet Jagielloński)
Projekt i opracowanie graficzne wystawy: Rafał Leśniak

9:30– 14.00 Sesja naukowa
Prowadzenie sesji: dr hab. Tadeusz Kornaś (Uniwersytet Jagielloński)

Referaty:
dr hab. Katarzyna Fazan (Uniwersytet Jagielloński) „Kantorowskie wynalazki: między przedmiotem magicznym a maszyną”
dr Joanna Puzyna-Chojka (Uniwersytet Gdański) „Gry z realnością w teatrze Józefa Szajny”
prof. dr hab. Dariusz Kosiński (Uniwersytet Jagielloński) „Rzeczy-wistość Akropolis”

Dyskusja z udziałem publiczności

15:00 – 17.30 pokaz filmów – rejestracji spektakli
Tadeusz Kantor „Gdzie są niegdysiejsze śniegi”, reż. film: Andrzej Sapija
Józef Szajna „Replika”, reż. tv: Krzysztof Buchowicz
Jerzy Grotowski „Akropolis”, reż. tv: James McTaggart

Organizator sesji i wystawy:

Teatr Groteska w Krakowie

Współorganizatorzy sesji i wystawy:

Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowie

Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu

Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie

KONFERENCJA

Teatr formy. Paradygmat – próba definicji

26.02.2015 (czwartek) Teatr Groteska – kawiarnia

10:00 – 12:00

Dyskusja okrągłego stołu zakończona otwartym dialogiem z publicznością.

Oba wydarzenia będą symultanicznie tłumaczone na język polski i angielski.

Źródło: materiały pochodzą ze strony : amb-norwegia.pl
fot: freeimages.com

Podobne artykuły