Strona główna » Kierowca w Norwegii

Kierowca w Norwegii

dodane przez: redakcja
Kierowca w Norwegii. Podczas pobytu turystycznego polskie prawo jazdy w Norwegii jest akceptowane

Kierowca w Norwegii, prawo jazdy, przepisy ruchu drogowego, mandaty, policja

Podczas pobytu turystycznego polskie prawo jazdy w Norwegii jest honorowane. Jazda na światłach mijania jest wymagane przez cały rok. Obowiązkowe jest też zapinanie pasów. Dzieci mogą siedzieć tylko w specjalnych fotelikach dziecięcych. Zimą bezwzględnie wymagane są opony zimowe z kolcami lub bez. W niektórych częściach Norwegii zima zaczyna się już w październiku i może trwać do maja.

W Oslo i niektórych innych dużych miastach musisz zapłacić specjalny podatek za jazdę na oponach zimowych  z kolcami (piggdekkgebyr). Kierowca w Norwegii prowadzący pojazd ciężarowy oprócz opon zimowych musi mieć także łańcuch. W związku z tym, w przypadku braku opon lub innego sprzętu nadającego się do jazdy zimą policja może zatrzymać samochód w Norwegii do momentu uzupełnienia wyposażenia. Korzystanie z telefonów komórkowych podczas jazdy przez kierowcę jest zabronione.

Przepisy ruchu drogowego w Norwegii

Nieprzestrzeganie kodeksu drogowego i nieprawidłowe parkowanie w Norwegii jest surowo karane. Jeśli kierowca złamie przepisy ruchu drogowego, policja w Norwegii może nałożyć grzywnę lub nawet areszt. Dlatego też, jeżeli zatrzymany kierowca nie zgadza się z proponowaną sankcją, policja skieruje sprawę do sądu norweskiego w celu wydania orzeczenia. Policja może odebrać Ci prawo jazdy za przestępstwa, takie jak: 

– prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu, 

– przekraczanie prędkości, 

– spowodowanie wypadku.

Zgodnie z polskim prawem prawo jazdy należy zwrócić właściwemu polskiemu organowi, który je wydał. 

Norweska policja nie sporządza raportów policyjnych dotyczących drobnych wypadków drogowych. Pozostawia ocenę zdarzeń samym  uczestnikom i towarzystwom ubezpieczeniowym. Norweskie towarzystwa ubezpieczeniowe stosują międzynarodową standardowym protokołem powypadkowym. Powinieneś go posiadać w pojeździe. 

W Norwegii jest wiele płatnych tuneli i dróg. Obowiązują dwa rodzaje bramek. Pierwsze z nich to takie, gdzie płatności można dokonać gotówką i kartą kredytową. Drugie z kolei to bramki automatyczne działające w systemie Autopass. Za przejazd przez nie można uiścić opłatę na wybranych stacjach paliw lub na stacjach paliw Esso. 

Nie wolno kierować pojazdem silnikowym zarejestrowanym poza krajem. Na stronie norweskiego urzędu celnego (Tolletaten) znajdują się m.in. informacje w języku polskim dotyczące jazdy w Norwegii pojazdem zarejestrowanym poza granicami kraju. Nie dotyczy to turystów, ale tych, którzy mają prawo pobytu stałego w Norwegii. 

Zima w Norwegii

W miesiącach zimowych policja i organy celne mają prawo zakazać prowadzenia samochodu bez opon zimowych lub łańcuchów. Dotyczy to zarówno samochodów osobowych, jak i dostawczych. 

Parking w Norwegii służy wyłącznie do tymczasowego postoju. Dopuszczalny czas jest wskazany na oznacznikach parkingu. Mandaty w Norwegii za nielegalne parkowanie są bardzo wysokie i mogą zostać nałożone nie tylko przez policję, ale także przez prywatne firmy współpracujące z władzami. 

Biorąc pod uwagę jakość powietrza, największe miasta Norwegii mogą wprowadzić tymczasowe ograniczenia dla pojazdów silnikowych na obszarach miejskich, na przykład zakaz wjazdu  pojazdów z silnikiem Diesla. Informacje o ograniczeniach i czasie ich trwania można znaleźć na stronie internetowej gminy (Oslo, Bergen, Trondheim). 

Spanie w zimowym okresie w samochodzie w bardzo niskiej temperaturze, zwykle po wypiciu alkoholu, może spowodować zamarznięcie na śmierć.

Reasumując, kierowca w Norwegii musi przestrzegać wielu przepisów i wytycznych, ale naprawdę się opłaca gdyż Norwegia jest warta tego.

Na podstawie materiałów: Ministerstwo Spraw Zagranicznych – gov.pl 
Fot: Jan Baborák | unsplash.com/@janbaborak

Podobne artykuły